Louis van Teeffelen (1921-1972)

De ontwerpen van Louis vanTeeffelen verraden zijn kennis van en respect voor hout en het natuurlijke karakter daarvan. De meubelen staan heden ten dagen opnieuw in de belangstelling dankzij de voorkeur op dit moment voor ‘mid-century modern design’, de stijl waarbinnen zijn ontwerpen passen. Wat de reden is voor de huidige belangstelling is niet eenduidig. Mogelijk een verlangen naar die tijd van wederopbouw, van nieuwe ideeën over wonen en vertrouwen in de toekomst. En wellicht niet in de laatste plaats de huidige waardering voor kwaliteit en duurzaamheid plus de warme uitstraling van dit type meubelen uit die tijd.

 

Louis wordt geboren op 26 september 1921 in Beneden-Leeuwen. Hij studeerde voor het vak meubelontwerpen en technische fabricage aan de Koninklijke PBNA (Polytechnisch Bureau Nederland Arnhem). Na de oorlog behaalt hij daarbij nog een diploma voor zelfstandig ondernemen en algemene handelskennis.

 

Vlak voor de Tweede Wereldoorlog tot 1952 werkt hij bij een tweetal meubelfabrikanten in Gelderland, waaronder Salet’s Eerste Machinale Meubelfabrieken. Vanaf 1952 is hij zelfstandig ondernemer, maar wel gelieerd aan aannemersbedrijf Baars en Zn. Dat bedrijf gaat drie jaar later failliet en neemt daarmee ook zijn bedrijfje mee in de ondergang.

 

Van 1955 tot eind 1967 is hij de hoofdontwerper van meubelfabriek Walraven en Bevers, later bekend als Wébé. Het is een periode waarin door deze fabriek kwalitatief hoogstaande meubelen worden geproduceerd in teak of palissander hout en soms in notenhout en wengé. In die tijd is het een van de grotere meubelfabrieken van Nederland.

 

Vanaf eind jaren vijftig zijn Louis’ ontwerpen geïnspireerd op de Scandinavische esthetiek. Louis ontwikkelt een geheel eigen stijl;  onmiskenbaar is zijn ‘ hand’  te herkennen. Zijn ontwerpen zijn organisch van aard met sculpturale elementen, hebben een fenomenaal zitcomfort en zijn zeer praktisch. In de begin jaren zestig zoekt Louis naar een functioneel en artistiek samengaan van hout met andere materialen. Uit dit experiment ontstaan ontwerpen van kasten en tafels waarin keramische tegeltableaus verwerkt zijn van Jaap Ravelli, een keramist uit Valkenburg (ZH) en mozaïeken van waarschijnlijk glaspasta (Graniver) van de Glasfabriek Leerdam.

 

Halverwege de jaren zestig loopt de belangstelling voor teak meubelen in Nederland terug.  De ontwerpen van Louis worden strakker van vorm. Palissander is dan het meest gangbaar. De kasten, eetkamerstoelen en tafels zijn in die tijd vervaardigd van palissander gecombineerd met grijze stalen poten. De gestoffeerde banken en fauteuils hebben metalen onderstellen en armleggers gecombineerd met palissander delen. Alle metalen poten ‘staan’  op palissander blokjes.

 

Eind jaren 60 richt Wébé zich op de vraag naar eikenhouten meubelen. De fabriek toont zich geen trendsetter maar  trendvolger met een fijne neus voor in aantocht zijnde afzetmarkten.

In 1967 ontstaat in de handen van Louis reumatische artritis. De ziekte verloopt progressief, zodat hij steeds minder kan ontwerpen en bewegen. Vijftig jaar oud, overlijdt Louis op 30 april 1972 in zijn geboortedorp aan hartfalen.

 

ONTWERPEN

 

1955 - 1959

Uit deze periode stammen het modulaire wandsysteem, de eetkamertafels, enkele loungestoelen (o.a. Tolga), eetkamerstoelen Milaan, Kopenhagen, Stockholm, Bergen en Menton, een serie combikasten en salontafels. Zo ook de slaapkamers Bern en Capri en een meubellijn genaamd Schiedam bestaande uit een dressoir, stoelen met twee type eetkamer tafels en een clubfauteuil.

1960 - 1963

De sierlijke slaapkamer Kastrup met ogenschijnlijke losstaande poten, soms met polyester hoofdeinde en deuren van de linnenkast, dateert waarschijnlijk uit deze periode. Daarnaast volgen loungestoelen, bureaus en de serie salontafels en kasten met keramiek en mozaïek.

1964 -1966

In de periode 1960-1963 duiken de eerste meubelen op waarbij hout en metaal zijn gecombineerd. De poten of het onderstel van salontafels, tv-tafels en bankstellen zijn dan van grijs metaal gemaakt. Rond circa 1965-1966 worden de vormen strakker. Palissanderhout is dan gebruikelijk in combinatie met grijs metaal.

1966-1967

 

Zo rond 1967 begint de vraag naar meer rustieke meubelen die uiteindelijk in de jaren 1969 en jaren 70 worden uitgevoerd in eikenhout. Een paar schetsen van rustieke bank, eetkamerstoelen en wand meubelen doen vermoeden dat die rond 1967 zijn gemaakt. Het laatste jaar waarin Louis werkzaam was als ontwerper.

 

Meer van Louis van Teeffelen: https://www.louisvanteeffelen.nl/nl/ 

1 Geldt voor leveringen naar Nederland. Klik op de volgende link voor andere landen en informatie over de berekening van de leverdatum: leverings- en betalingsvoorwaarden
2 Op grond van de kleineondernemersregeling (artikel 25 van de Wet op de omzetbelasting) heffen en vermelden wij geen omzetbelasting.